Μήλος
Η Αφροδίτη των Κυκλάδων
-
Κορυφαία Αξιοθέατα
Μήλος: Κορυφαία αξιοθέατα, αρχαιολογικοί χώροι, μουσεία, μοναστήρια, παραλίες, γραφικά μέρη, ιδιαίτερες τοποθεσίες, κ.α.
-
Αρχαιολογικοί Χώροι
Μήλος: Αρχαιολογικοί χώροι, κλασσική αρχαιότητα, ρωμαϊκή ιστορία, βυζαντινή ιστορία, μεσαιωνικά, ενετικά, κ.α.
-
Μουσεία
Μήλος: Μουσεία, αρχαιολογικά, βυζαντινά, ιστορικά, πινακοθήκες, λαϊκής τέχνης, νομισματικά, ναυτικά, πολεμικά, κ.α.
-
Μοναστήρια
Μήλος: Μοναστήρια, μονές, καστρομονάστηρα, χώροι λατρείας, κ.α.
-
Ιστορία
Ένα από τα πρώτα νησιά των Κυκλάδων που κατοικήθηκαν είναι η Μήλος Κατά τη μυθολογική παράδοση, ο πρώτος οικιστής του νησιού ήταν ο Μήλος, που προερχόταν από βασιλική οικογένεια, τον οποίο έστειλε από την Κύπρο στο νησί της Μήλου η θεά Αφροδίτη. Από τα ευρήματα των ανασκαφών διαπιστώθηκε κατοίκηση ήδη από τη Νεολιθική Εποχή (5.οοο π. Χ.) και σύντομα το νησί πλούτισε χάρη στον οψιδιανό λίθο, ένα μαύρο και πολύ σκληρό ηφαιστειακό πέτρωμα που μοιάζει με γυαλί και βγαίνει μόνο στη Μήλο, χρήσιμο για την κατασκευή εργαλείων και όπλων. Κατά την νεολιθική εποχή ήταν ήδη ένα σημαντικό εμπορικό κέντρο της Μεσογείου. Οι κάτοικοι διεξήγαγαν εξαγωγικό εμπόριο ανταλλάσσοντας τον οψιδιανό με άλλα είδη. Έτσι, ο οψιδιανός της Μήλου έχει βρεθεί στην Πελοπόννησο, την Κρήτη, την Κύπρο, ακόμα και την Αίγυπτο. Η σημαντικότερη προϊστορική θέση του νησιού και μία από τις σημαντικότερες του νησιωτικού Αιγαίου είναι η Φυλακωπή, η οποία έχει δώσει το όνομά της σε μια ολόκληρη αρχαιολογική περίοδο. Παρουσιάζει συνεχή κατοίκηση από τα τέλη της 3ης χιλιετίας π. Χ. έως την μυκηναϊκή εποχή (14ος αι. π. Χ.), οπότε ιδρύεται ένα μεγαρόσχημο ηγεμονικό κτίριο, που μοιάζει με τα ανάκτορα της ηπειρωτικής χώρας. Το κτίριο αυτό περιλαμβάνει πολλά δωμάτια, διαδρόμους και κεντρική εστία. Στην τρίτη οικιστική περίοδο διαφαίνονται έντονες μινωικές επιδράσεις ενώ στην τέταρτη οι μυκηναϊκές. Κατά την μυκηναϊκή περίοδο (1400 - 1100 π. Χ.) ιδρύθηκε ένα ιερό, που ύστερα από ανασκαφική έρευνα, έδωσε πολλές πληροφορίες για τη θρησκεία και το μυκηναϊκό πολιτισμό στο χώρο του νησιωτικού Αιγαίου. Εντυπωσιακό είναι το επιβλητικό κυκλώπειο τείχος του οικισμού, κατασκευασμένο από ηφαιστειογενείς πέτρες. Μετά την κάθοδο των ελληνικών φύλων από το Βορρά, Δωριείς εγκαταστάθηκαν στη Μήλο γύρω στα 1000 π. X. Την ίδια περίοδο αρχίζει να χτίζεται στην περιοχή του σημερινού Κλήματος μια νέα πόλη.Αξιοσημείωτο για την κλασσική περίοδο είναι ότι οι κάτοικοι της Μήλου αρνήθηκαν να παραδώσουν το νησί τους στους Πέρσες και πολέμησαν στο πλευρό των υπολοίπων Ελλήνων στη ναυμαχία της Σαλαμίνας και στη μάχη των Πλαταιών. Καταστράφηκαν όμως αυτοί και η πόλη τους το 415 π. X. από τους Αθηναίους, όταν προσπάθησαν να διατηρήσουν την ουδετερότητά τους στον Πελοποννησιακό πόλεμο. Μέχρι το 311 π. X. η Μήλος ανήκει στη Μακεδονία και κατόπιν στην Αίγυπτο. H ελευθερία και η ασφάλεια των θαλασσών, χάρη στον ισχυρό στόλο των Πτολεμαίων, δίνουν την ευκαιρία για νέα οικονομική άνθιση του νησιού, γεγονός που συνέβαλε και στην ανάπτυξη των τεχνών. Το περίφημο άγαλμα της Αφροδίτης (μουσείο Λούβρου) και ο επιβλητικός Ποσειδών, ύψους 2,50 μ. (Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών) αποτελούν αντιπροσωπευτικά δείγματα της νέας αυτής ακμής. Κατά την Ελληνιστική περίοδο η Μήλος κοσμείται με μαρμάρινο θέατρο, το οποίο συνέχισε να λειτουργεί και κατά τη Ρωμαϊκή περίοδο -όπως φαίνεται από επισκευές και αναδιαμόρφωση που του έγινε.Τον 1ο μ. Χ. αιώνα εμφανίζεται στο νησί ο Χριστιανισμός. Δημιουργούνται οι Κατακόμβες, οι μεγαλύτερες στον ελλαδικό χώρο …
-
Έθιμα
Το Πάσχα στη Μήλο αναβιώνει το έθιμο του μπαρουτιού. Υπάρχουν δύο οικισμοί ο ένας αντικριστά στον άλλο (ο Τριοβάσαλος και ο Πέρα Τριοβάσαλος). Αντικριστά είναι και οι εκκλησίες τους, ο Άγιος Σπυρίδωνας και ο Άγιος Γεώργιος. Την Κυριακή του Πάσχα το μεσημέρι, οι κάτοικοι του κάθε οικισμού συγκεντρώνονται μπροστά στην εκκλησία τους. Αφού κάψουν πρώτα τον Ιούδα (ο οποίος έχει «κρεμαστεί» από το πρωί), χτυπούν τις καμπάνες τρεις φορές. Μετά τον τρίτο κτύπο και οι δυο πλευρές αρχίζουν να πετάνε δυναμίτιδες που «σκάνε» στον αέρα ενώ συγχρόνως φωνάζουν και τη λέξη «άλειμμα». Το ζητούμενο είναι ποιος οικισμός θα πετάξει τους πιο πολλούς. Επίσης, όπως είπαμε και πριν, την Κυριακή του Πάσχα καίνε τον Ιούδα, που είναι μια αχυρένια κούκλα. Πιο παλιά υπήρχε το έθιμο της κούνιας, όπου νέοι έφτιαχναν μια κούνια και κουνιόνταν μέχρι την Ανάληψη και αυτό συμβόλιζε την αναγέννηση της Φύσης. Επίσης το έθιμο αυτό εξυπηρετούσε και την συνάντηση των νέων ώστε να έχουν μια ευκαιρία να γνωριστούν και να ερωτευτούν. Οι «κουνηστάδες» στη συνέχεια επισκέπτονταν τα σπίτια των κοριτσιών και τα κορίτσια τους κέρναγαν ποτά και μεζέδες. Την Πρωτομαγιά τα κορίτσια μάζευαν αγριολούλουδα και έφτιαχναν στεφάνι που κρεμούσαν έξω από την πόρτα τους. Τη νύχτα τα αγόρια τα «έκλεβαν» και τα τοποθετούσαν στην πλατεία δείχνοντας έτσι ότι για κάθε κορίτσι υπήρχε και ένας ενδιαφερόμενος. Τις Απόκριες γίνεται καρναβάλι στη Μήλο όπου μασκαράδες περιφέρονται στους δρόμους. Ο «Κλήδονας» είναι μια λαϊκή μαντική διαδικασία, όπου αποκαλύπτεται στις άγαμες κοπέλες η ταυτότητα του μελλοντικού τους συζύγου. Τελείται την παραμονή και ανήμερα του Αι Γιαννιού, 23 και 24 Ιουνίου.Συνήθως, το καλοκαίρι κλείνει με τις Φωτάρες του Κυριαύγουστου, στις 31 Αυγούστου. Είναι παραδοσιακό έθιμο που συναντάμε στη Μήλο, ιδιαιτέρως στην Τρυπητή, Οι ντόπιοι ανάβουν μεγάλες φωτιές λίγο πριν το ηλιοβασίλεμα και πηδούν πάνω από τις φλόγες, για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν το κρύο του Χειμώνα. Οι γάμοι στην Μήλο είναι ένα σπουδαίο κοινωνικό γεγονός και γιορτάζονταν με γλέντι, νησιώτικα βιολιά και τουφεκιές. Αρχικά η προξενήτρα συναντούσε τους γονείς της νύφης προτείνοντάς τους έναν γαμπρό και για λογαριασμό του διαπραγματευότανε την προίκα. Στην συνέχεια πήγαινε στην οικογένεια του γαμπρού και αφού συμφωνούσαν όλοι μαζί πήγαιναν στο σπίτι της νύφης. Εκεί δινόταν αμοιβαία υπόσχεση και ο γαμπρός από τότε δικαιούταν να συνοδεύσει την νύφη στην εκκλησία και να την επισκέπτεται ως αργά στο σπίτι της. Ο γάμος γινόταν πάντοτε Κυριακή απόγευμα. Οι καλεσμένοι ξεκινούσαν από το σπίτι του κουμπάρου και με βιολιά και λαούτα πήγαιναν στο σπίτι του γαμπρού. Ακολούθως όλοι μαζί, πήγαιναν στο σπίτι της νύφης και ακολουθούμενοι από τη νύφη και τους συγγενείς της πήγαιναν στην εκκλησία. Στο δρόμο, όπως και μέσα στην εκκλησία, όλοι πετούσαν βαμβακόσπορο. Ο γαμπρός όταν πήγαινε τη νύφη σπίτι του έπρεπε να σπάσει ένα ρόδι για να είναι ρόδινη η ζωή του ζευγαριού. Για το γλέντι του γάμου οι συγγενείς έφερναν 12 ψωμιά, ένα αρνί και ένα ασκί …
-
Δραστηριότητες
ΠΕΖΟΠΟΡΙΑ ΣΤΗ ΜΗΛΟ H πεζοπορία είναι μια δραστηριότητα η οποία δεν έχει ακόμη αναπτυχθεί στη Μήλο σε αντίθεση με άλλα νησιά των Κυκλάδων. Αλλά, όσοι αποφασίσουν να περπατήσουν, θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν ένα διαφορετικό, αλλά εξίσου όμορφο, πρόσωπο του νησιού. Τα μονοπάτια της Μήλου – τα οποία δεν είναι σηματοδοτημένα και οργανωμένα – θα σας οδηγήσουν σε παραλίες του νησιού αλλά και σε τοποθεσίες που σίγουρα αξίζει να «ανακαλύψετε». Ανάλογα ποια περιπατητική διαδρομή θα επιλέξετε έχετε την ευκαιρία να επισκεφθείτε τις Κατακόμβες, οι οποίες είναι από τις πιο αξιόλογες της Ευρώπης, -μετά από αυτές της Ρώμης, τον αρχαιολογικό χώρο της προϊστορικής πρωτεύουσας της Μήλου Φυλακωπής τη λιμνοθάλασσα στο Ριβάρι, τις ειδυλλιακές παραλίες του Παπάφραγκα, του Σαρακίνικου, της Αγίας Κυριακής, της Πλάθιενας, το ξεχωριστό Εμπουριό, τα παλιά ορυχεία στο Βάνι, το ρωμαϊκό θέατρο αλλά και τους σημερινούς οικισμούς του νησιού: την Χώρα της Πλάκας, την Τρυπητή με τους ανεμόμυλους και το λιμάνι, τον Αδάμαντα. H Μήλος διαθέτει επίσης το μεγαλύτερο δίκτυο χωματόδρομων των Κυκλάδων, οι οποίοι είναι προσπελάσιμοι μόνο από οχήματα 4X4 και από...περιπατητές. Τα μονοπάτια που υπήρχαν κάποτε για τις μετακινήσεις των κατοίκων δυστυχώς δεν έχουν διατηρηθεί, εκτός από μερικά πολύ μικρά τμήματα. Κατακόμβες - Ρωμαϊκό Θέατρο - Προφήτης Ηλίας - Αφροδίτη της Μήλου (Μήκος διαδρομής: 2,5 χλμ. Διάρκεια: 45 λεπτά) Αξίζει η διαδρομή και μόνο για την εκπληκτική θέα από τον Προφήτη Ηλία!..Το «αρχαιολογικό μονοπάτι» του νησιού είναι μικρό σε μήκος και πολύ εύκολο, ενώ παράλληλα διέρχεται από τους αρχαιολογικούς χώρους του νησιού (γι αυτό του δώσαμε αυτό το όνομα). Επισκεφτείτε πρώτα τις Κατακόμβες στην Τρυπητή και ανηφορίστε προς το πάρκινγκ. Πολύ πριν φτάσετε σε αυτό θα δείτε το μονοπάτι αριστερά. Το ακολουθείτε, κινούμενοι παράλληλα με τα αρχαία τείχη ενώ έχετε θέα στη θάλασσα και στο Κλήμα. Μόλις βγείτε στο Ρωμαϊκό Θέατρο ακολουθήστε το μονοπάτι δεξιά και αφού βγείτε πάνω από το Θέατρο στρίψτε στο δρομάκι αριστερά. Γρήγορα θα φτάσετε στη θέση Τρεις Εκκλησιές όπου βρίσκεται το Βαπτιστήριο και θα ακολουθήσετε πορεία προς το εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία, το οποίο διακρίνεται πάνω στο λοφάκι μπροστά σας. Αναγκαστικά θα περάσετε μέσα από ένα χωράφι και θα ανέβετε τα περίπου 50 πλατύσκαλα τα οποία θα σας οδηγήσουν στο εκκλησάκι, απ' όπου η θέα θα σας μαγέψει. Επιστρέφετε από τον ίδιο δρόμο και συνεχίζετε ευθεία από το Βαπτιστήριο μέχρι που θα συναντήσετε την πινακίδα που ενημερώνει για το σημείο όπου ανακαλύφθηκε η Αφροδίτη της Μήλου. Ζεφυρία - παραλία Αγίας Κυριακής (Μήκος διαδρομής περίπου 5 χλμ. Διάρκεια: 2 ώρες) H διαδρομή ξεκινά από τη Ζεφυρία, το πάλαι ποτέ κέντρο λαθρεμπόρων - κοντραμπατζήδων και κατευθύνεται προς το αεροδρόμιο και τα θερμοκήπια. Στη συνέχεια περνάει από την περιοχή Στόλοι και ανάμεσα από δύο λόφους, τμήματα του ηφαιστείου. Σύντομα συναντά ένα ιδιόμορφο τοπίο που μοιάζει με λιβάδι και με λίγο ψάξιμο εδώ θα βρείτε τις ατμίδες. H παραλία της Αγίας Κυριακής βρίσκεται …
-
Βουνό & Θάλασσα
Μήλος: Βουνό και θάλασσα, παραλίες, γραφικές παραλίες, λίμνες, ποτάμια, καταρράκτες, φαράγγια, ορειβατικά καταφύγια, κ.α.
-
Φωτογραφίες
Μήλος: Φωτογραφίες και Εικόνες, φωτογραφίες μνημεία, φωτογραφίες αξιοθέατα, φωτογραφίες τοποθεσίες, κ.α.
-
Πληροφορίες
Μήλος: Ταξιδιωτικές πληροφορίες, πρόγνωση καιρού, δρομολόγια πλοίων, δρομολόγια υπεραστικών λεωφορείων, δρομολόγια αεροπλάνων, χρήσιμα τηλέφωνα, ακτοφυλακή, αστυνομικό τμήμα, δημαρχείο, ΚΕΠ, κ.α.