Ανάφη
Το νησί των Αργοναυτών
-
Κορυφαία Αξιοθέατα
Ανάφη: Κορυφαία αξιοθέατα, αρχαιολογικοί χώροι, μουσεία, μοναστήρια, παραλίες, γραφικά μέρη, ιδιαίτερες τοποθεσίες, κ.α.
-
Αρχαιολογικοί Χώροι
Ανάφη: Αρχαιολογικοί χώροι, κλασσική αρχαιότητα, ρωμαϊκή ιστορία, βυζαντινή ιστορία, μεσαιωνικά, ενετικά, κ.α.
-
Μουσεία
Ανάφη: Μουσεία, αρχαιολογικά, βυζαντινά, ιστορικά, πινακοθήκες, λαϊκής τέχνης, νομισματικά, ναυτικά, πολεμικά, κ.α.
-
Μοναστήρια
Ανάφη: Μοναστήρια, μονές, καστρομονάστηρα, χώροι λατρείας, κ.α.
-
Ιστορία
Η μυθολογία συνδέει την Ανάφη με την επιστροφή των Αργοναυτών από την Κολχίδα. Προσπαθώντας να αποφύγουν το ξαφνικό σκοτάδι και τη σφοδρή κακοκαιρία στο Κρητικό πέλαγος, οι Αργοναύτες ζήτησαν τη βοήθεια του θεού Απόλλωνα. Κι εκείνος έριξε μια λαμπερή δέσμη φωτός, που τους φανέρωσε το κοντινότερο νησί, στο οποίο έσπευσαν να αγκυροβολήσουν. Λόγω της σωτήριας εμφάνισης του νησιού αυτού, οι Αργοναύτες το ονόμασαν Ανάφη (=νησί που φωτίζεται) και, για να τιμήσουν το θεό που τους συμπαραστάθηκε, έχτισαν εκεί ένα ιερό του Απόλλωνα Αιγλήτου(=ακτινοβόλου). Η προσπάθεια σύνδεσης του Απόλλωνα με την ιστορία του νησιού οφείλεται στην εξέχουσα θέση του συγκεκριμένου θεού στη μυθολογία των Κυκλάδων. Κάθε χρόνο τιμούσαν τον θεό με μια γιορτή που ονομαζόταν «Υακίνθεια». Άλλες πηγές υποστηρίζουν ότι το νησί ήταν η πατρίδα του Αιόλου, του θεού των ανέμων, ο οποίος πρόσφερε στον Οδυσσέα τους ασκούς με τους ανέμους. Σύμφωνα με αρχαιολογικά ευρήματα που έχουν αποκαλυφθεί στην Ανάφη, αποδεικνύεται ότι το νησί κατοικούταν από την προϊστορική εποχή. Μετά την παρακμή του κυκλαδικού πολιτισμού, η Ανάφη κατοικήθηκε από Φοίνικες και Δωριείς, οι οποίοι και ίδρυσαν την πόλη της Ανάφης. Τον 5ο αιώνα π. Χ η Ανάφη έγινε μέλος της Αθηναϊκής Συμμαχίας. Στην κορυφή του λόφου Καστέλι, στο κέντρο του νησιού, σώζονται τα κατάλοιπα της αρχαίας πρωτεύουσάς του (4ος-2ος αι. π.Χ.). Τα ευρήματα περιλαμβάνουν κυρίως ίχνη ισχυρού τείχους, νεκροταφείο με εντυπωσιακούς τάφους σε μορφή οίκων, αλλά και ρωμαϊκά επιτύμβια μνημεία. Ο αρχαίος ναός του Απόλλωνα του Ασγελάτα ή Αιγλήτου, που σύμφωνα με την μυθολογική παράδοση χτίστηκε από τους Αργοναύτες, εντοπίστηκε στη νοτιοανατολική ακτή, κι επάνω στα ερείπιά του είναι χτισμένη η Μονή της Κάτω Παναγίας της Καλαμιώτισας, με χρήση αρχαίου οικοδομικού υλικού και επιγραφών. Ο ναός αποτελούσε το επίκεντρο της θρησκευτικής ζωής των αρχαίων κατοίκων. Από επιγραφές προκύπτει ότι λατρεύονταν και άλλοι θεοί, όπως ο Ασκληπιός, ο Ζευς Κτήσιος και η Αφροδίτη. Το πολιτικό κέντρο (Καστέλι) και το θρησκευτικό (ο ναός του Απόλλωνα) συνδέονταν με μια ιερά οδό, τμήματα της οποίας έχουν εντοπιστεί. Τέλος, η θέση Καταλυμάτσο (ή Καταλυμάκια), λίγο δυτικότερα από το ιερό, ταυτίζεται με το αρχαίο λιμάνι του νησιού, όπως διαπιστώνεται από τα ερείπια νεωρίων και μικρού οικισμού, που συνδεόταν με τις δύο παραπάνω θέσεις, δια μέσου μιας παράκαμψης της ιεράς οδού. Στη Βυζαντινή εποχή, η Ανάφη δεν ανέπτυξε ιδιαίτερη δραστηριότητα. Μετά την κατάληψη της Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους (1204), ο Μάρκος Σανούδος συγκρότησε το Δουκάτο του Αιγαίου, αφού κατέλαβε όλες τις Κυκλάδες. Η Ανάφη παραχωρήθηκε στο Λεονάρδο Φώσκολο και το όνομά της εκλατινίστηκε σε Νamphio. Το μεσαίωνα το νησί υπαγόταν στο Δουκάτο της Νάξου και κυβερνήθηκε από διάφορους Βενετούς ηγεμόνες. Η Ανάφη όπως και τα άλλα νησιά των Κυκλάδων ταλαιπωρήθηκε από πολλές πειρατείες οι οποίες της προκάλεσαν μεγάλες καταστροφές. Πολλοί κάτοικοι του νησιού αναγκάστηκαν να καταφύγουν στην Κρήτη. Η χειρότερη καταστροφή επήλθε …
-
Έθιμα
ΠΑΝΗΓΥΡΙΑ Ένα από τα πιο αξιοσημείωτα πανηγύρια της Ανάφης διοργsανώνεται στις 8 Σεπτεμβρίου (το Γενέσιον της Θεοτόκου) προς τιμήν της Παναγίας της Καλαμιώτισσας, της Παναγίας της Ανάφης. Την παραμονή, 7 Σεπτέμβρη, σχεδόν όλοι οι κάτοικοι του νησιού έπαιρναν τα πράγματα που θα χρειάζονταν μαζί τους (φαγητά, στρωσίδια…) και πήγαιναν στο Μοναστήρι. Ήταν σαν μία μεγάλη και ομαδική μετακόμιση. Άλλοι με τα ζώα, άλλοι με τα πόδια, αλλά οι περισσότεροι με βάρκες, αν ο Γαρμπής δεν έκανε τα δικά του, έπαιρναν τον δρόμο του Μοναστηριού. Στη Χώρα πίσω έμεναν συνήθως μόνο οι ηλικιωμένοι άνθρωποι. Η ατμόσφαιρα ήταν κατανυκτική αλλά παράλληλα μεγάλη ήταν η διάθεση για γλέντι και ευωχία. Αφού τελείωνε η ακολουθία στην Εκκλησία, όλοι παρακάθονταν για το δείπνο που πάντα ήταν κατσίκι από τα κτήματα του Μοναστηριού. Στη συνέχεια τον λόγο είχε η τσαμπούνα και ο χορός. Την επόμενη, 8 Σεπτέμβρη, μετά τη Θεία Λειτουργία όλοι γυρνούσαν στη χώρα και το γλέντι συνεχιζόταν εκεί. Εκτός από τους Αναφιώτες, στο πανηγύρι συμμετείχαν και πολλοί Σαντορινιοί που έρχονται για να προσκυνήσουν στο Μοναστήρι της Ανάφης. Σήμερα οι προσκυνητές μεταβαίνουν στο μοναστήρι πλέον με αυτοκίνητο, γιατί ανοίχτηκε δρόμος που φτάνει μέχρι το μοναστήρι, και δεν συνηθίζουν να διανυκτερεύουν όλοι στα κελιά του Μοναστηριού, προτιμούν να επιστρέφουν πάλι στο σπίτι τους. Σίγουρα το χρώμα της πατροπαράδοτης γιορτής, όπου σύσσωμο το νησί συνεόρταζε, έχει πλέον ξεθωριάσει. Το μόνο που δεν έχει αλλάξει στο Μοναστήρι είναι ο επιβλητικός βράχος που δεσπόζει από πάνω, αναθυμούμενος θαρρείς με νοσταλγία τις ωραίες στιγμές του Πανηγυριού της Καλαμιώτισσας, όπως τελούνταν σε αλλοτινούς καιρούς. ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ Στην Ανάφη διοργανώνονται τον Αύγουστο οι πολιτιστικές γιορτές «Υακίνθεια», οι οποίες περιλαμβάνουν διάφορες εκδηλώσεις (αθλητικές, μουσικοχορευτικές κ.ά.). ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ Το αγνό αναφιώτικο μέλι Το αναφιώτικο ζαφοριστό (με κρόκο) ψωμί. Το φτιάχνουν οι νοικοκυρές την Πρωτοχρονιά. Ψήνεται στο παραδοσιακό φουρνί (ξυλόφουρνος) και παίρνει ένα έντονο κίτρινο χρώμα και έχει την ιδιάζουσα πικάντικη γεύση της ζαφοράς Τα χεροποίητα λουκάνικα, από χοιρινό κρέας, πολύ ξύδι και μπαχαρικά. Το λαδοτύρι, το ξιαλότυρο, η άρμη, η μυζήθρα (γίνεται ριγανάτη ή λαδιού) Παραδοσιακά πιάτα της Ανάφης είναι: Αιμαθιές της Τσικνοπέμπτης: Χοιρινά έντερα, γεμιστά με ρύζι, μαϊντανό, άνιθο, με σάλτσα αυγολέμονο. Καρβουμάς: Ψιλοκομμένο φλεμόνι (πνευμόνι) χοίρου, τσιγαρισμένο με κρεμμύδι και μαγειρεμένο με ζαφορά. Τρώγεται ανακατεμένο με τυρί καί αυγό. Κουλουρίδια: Σβόλοι από ζυμάρι, βρασμένοι μέσα σε κατσικίσιο γάλα. Σερβίρεται σε μορφή σούπας Κατσίκι κοκκινιστό: συνοδεύεται από πατάτες ή μακαρόνια. Λουκάνικα: Νοστιμιά φτιαγμένη όπως σε όλα τα Κυκλαδονήσια, από χοιρινό κρέας και αρωματικά βότανα. Πιτάρια (ντόπια μακαρόνια): Σπιτικά μακαρόνια απο λεπτό φύλλο ζύμης πού ξεραίνονται στον ήλιο. Τρώγονται βρασμένα, συνοδευμένα με σάλτσα ντομάτας και ντόπιο ξυσμένο τυρί. Τζονάρι: Παστό χοιρινό κρέας τσιγαρισμένο με κρασί και …
-
Δραστηριότητες
ΠΕΖΟΠΟΡΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ 1η Διαδρομή Μονή Ζωοδόχου Πηγής - Παναγία Καλαμιώτισσα Στη Ζωοδόχο Πηγή, απ’ όπου εκκινεί η διαδρομή αυτή μπορείτε να πάτε και με καϊκάκι από το λιμάνι.Προτού ξεκινήσετε αφιερώστε χρόνο για να δείτε τη Μονή Ζωοδόχου Πηγής και τα ερείπια του αρχαίου ναού του Απόλλωνα Αιγλήτου. Το μονοπάτι γενικά βρίσκεται σε πολύ καλή κατάσταση βατότητας διαθέτει καλή χάραξη και ορισμένα ανηφορικά τμήματα παρουσιάζουν δυσκολία καθώς έχουν μεγάλη κλίση. Η σήμανση είναι ικανοποιητική και για την προφύλαξη των περιπατητών στα απόκρημνα και επικίνδυνα σημεία έχουν τοποθετηθεί κάγκελα. Στο τέρμα της διαδρομής σας αναμένει η πιο συγκλονιστική θέα που έχετε δει ποτέ σας!..Η διάρκεια της διαδρομής με επιστροφή στο μοναστήρι εκτιμήθηκε σε 2:30 - 3:00 ώρες. 2η Διαδρομή Ζωοδόχος Πηγή - Άγιος Μάμας - Καστέλι - Ζωοδόχος Πηγή Η διαδρομή αυτή, που διέρχεται από σημεία με ιδιαίτερο πολιτιστικό ενδιαφέρον μπορεί να γίνει και τμηματικά: Α. Μονή Ζωοδόχου Πηγής - Άγιος Μάμας.Μονοπάτι με εύκολη διαδρομή και μεσαία κλίση χωρίς απόκρημνα τμήματα. Κατάσταση καλή στην αρχή με καλή σήμανση. Στη συνέχεια στην περιοχή Χαλέπα η διέλευση δυσχεραίνει και στη μέση της διαδρομής το μονοπάτι γίνεται λίγο δύσβατο. Περίπου 300 - 500 μέτρα από πριν τον Άγιο Μάμα είναι σε πολύ καλή κατάσταση. Διάρκεια απλής μετάβασης 1:30 - 2:00 ώρες περίπου. Β. Άγιος Μάμας - Καστέλι (σύνδεση με μονοπάτι Ανάφη Χώρα - Μοναστήρι Ζ. Πηγής). Η διαδρομή μέσω του αρχαιολογικού χώρου Καστελιού είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και εξαιρετική. Η εναλλακτική διαδρομή προς το μονοπάτι (1) -Αγ. Ιωάννης, μπορεί να γίνει αλλά έχετε υπόψη ότι θα συναντήσετε μικρά προβλήματα χάραξης και απότομων κλίσεων κατά θέσεις. Το μονοπάτι Άγιος Μάμας - Καστέλι βρίσκεται σε πολύ καλή κατάσταση με καλή χάραξη. Μόνο ένα τμήμα του 300 - 500 μέτρα πριν τον αρχαιολογικό χώρο εμφανίζει κλίση >30%. Η σύνδεση της διαδρομής με το μονοπάτι (1) γίνεται μέσω ιδιωτικού χωματόδρομου.Διάρκεια απλής μετάβασης 1:30 - 2:00 ώρες. Γ. Καστέλι - Άγιος Ιωάννης - Μοναστήρι Ζ. Πηγής. Καλή κατάσταση της διαδρομής χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Μονοπάτι εύκολο στη διάβαση και καλά συντηρημένο. Στα τελευταία 400m - 500m έχει καλυφθεί από τον ασφαλτοστρωμένο δρόμο γι’ αυτό προτείνεται μια εναλλακτική διαδρομή στη συνέχεια της παραλίας του Μοναστηριού προς το Μοναστήρι από το αριστερό (ανατολικό) πρανές της μικρής κοιλάδας. Διάρκεια απλής μετάβασης 1:00 ώρα. 3η Διαδρομή Άγιος Μάμας - Άγιος Αντώνιος Από τον Άγιο Μάμα μέχρι και 1.5 Km προς τα Β.Α. έχει διανοιχτεί χωματόδρομος με καλή προσπέλαση πάνω στο μονοπάτι. Η διαδρομή αρχικά κατευθύνεται προς τα ανατολικά μέσα από τα αμπέλια και την κοιλάδα, διασχίζοντας τις “κατοικιές” ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής σημασίας για τα νησιά του νοτίου Αιγαίου. Η ομορφιά του τοπίου είναι εξαιρετική μεταφέροντας τον πεζοπόρο δεκαετίες πίσω. Η βλάστηση διακρίνεται από εναλλαγή φρυγανότοπων με δένδρα καθώς και πολλά αμπέλια. Η θέα από τον Άγιο Αντώνιο είναι πραγματικά εντυπωσιακή: ο ναός κρέμεται κυριολεκτικά από τα βράχια και …
-
Βουνό & Θάλασσα
Ανάφη: Βουνό και θάλασσα, παραλίες, γραφικές παραλίες, λίμνες, ποτάμια, καταρράκτες, φαράγγια, ορειβατικά καταφύγια, κ.α.
-
Φωτογραφίες
Ανάφη: Φωτογραφίες και Εικόνες, φωτογραφίες μνημεία, φωτογραφίες αξιοθέατα, φωτογραφίες τοποθεσίες, κ.α.
-
Βίντεο
Ανάφη: Βίντεο
-
Πληροφορίες
Ανάφη: Ταξιδιωτικές πληροφορίες, πρόγνωση καιρού, δρομολόγια πλοίων, δρομολόγια υπεραστικών λεωφορείων, δρομολόγια αεροπλάνων, χρήσιμα τηλέφωνα, ακτοφυλακή, αστυνομικό τμήμα, δημαρχείο, ΚΕΠ, κ.α.