Είναι ο μεγαλύτερος μακεδονικός τάφος που έχει φέρει στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη.
Είναι διθάλαμος, καμαροσκέπαστος με δωρική πρόσοψη μακεδονικός τάφος μεγάλων διαστάσεων που είναι κατασκευασμένος από πωρόλιθο και επιχρισμένος με λεπτό λευκό μαρμαροκονίαμα.
Στην πρόσοψή του προθάλαμου, επάνω από το δωρικό θριγκό, υπάρχει μια ζωφόρος η οποία διατρέχει όλο το μήκος του (5.60 μ.) Ολόκληρη η επιφάνειά της καλύπτεται από τοιχογραφία που εικονίζει σκηνές κυνηγιού μέσα σε δάσος. Επτά πεζοί και τρεις ιππείς, ένα ζαρκάδι, δυο κάπροι, ένα λιοντάρι και πολλά κυνηγετικά σκυλιά κινούνται μέσα στο χώρο που δηλώνεται από τέσσερα δέντρα μια στήλη και βράχους. Πρόκειται για έργο μεγάλου καλλιτέχνη, όπως μαρτυρά η σύνθεση, ο πλούτος των χρωμάτων και το επιδέξιο πλάσιμο των μορφών. Ο ζωγράφος, βασίζεται μεν στην κλασική παράδοση του 4ου αι., όμως τολμά να αποδώσει με ιδιαίτερη ζωντάνια και δύναμη την κίνηση των μορφών μέσα στο χώρο.
Πλήθος αντικείμενα, που συνόδευαν το νεκρό βρέθηκαν στο νεκρικό θάλαμο του βασιλικού τάφου του Φίλιππου, εντυπωσιακά εκτός από τον πλούτο τους και για την τέχνη τους.
Η νεκρική κλίνη, από πολύτιμο ξύλο του οποίου σώθηκαν ελάχιστα υπολείμματα τα οποία συντηρήθηκαν προσεκτικά ήταν διακοσμημένη μεταξύ των άλλων και με μικρά ελεφαντοστέινα κεφάλια τα οποία απεικονίζουν τον Φίλιππο, τον Αλέξανδρο και ίσως την Ολυμπιάδα.
Η τελετουργική ασπίδα του Μακεδόνα βασιλιά, που βρέθηκε σε κατάσταση αποσάθρωσης μαζί με τα υπόλοιπα όπλα του νεκρού, είναι ένα έργο εξαιρετικής τέχνης.
Έχει σκελετό ξύλινο και δερμάτινο ενώ ολόκληρη η όψη της επενδύεται με ελεφαντοστό, ποικιλμένο με επιχρύσωση και γυαλί. Εκτός από τους διακοσμητικούς μαιάνδρους και σπειρομαιάνδρους που κοσμούν τον κύκλο της, στο κέντρο, επάνω σε χρυσό βάθος είχε τοποθετηθεί ελεφαντοστέινο ανάγλυφο με αναπαράσταση ίσως Αμαζονομαχίας.
Στο εσωτερικό η ασπίδα φέρει χρυσά ελάσματα, ενώ είναι ιδιαίτερα υψηλής ποιότητας η τέχνη της κατασκευής της.
Μερικά από τα όπλα που συνόδευαν στην τελευταία του κατοικία τον επιφανή νεκρό ήταν χαλκό Μακεδονικό κράνος που καταλήγει σε λοφίο, με παραγναθίδες και γλυπτή απεικόνιση της θεάς Αθηνάς σε προτομή στο κέντρο του μετώπου. Επίχρυσες χάλκινες κνημίδες, σιδερένιος θώρακας, έργο υψηλής τέχνης, ο οποίος έχει διακόσμηση με χρυσές ταινίες που φέρουν φυτικό διακοσμητικό μοτίβο και με χρυσά δισκάρια με λεοντοκεφαλές.
Υπέροχης τέχνης και θαυμαστής πολυτέλειας είναι η χρυσή λάρνακα που περιείχε τα οστά του αφηρωισμένου βασιλιά Φιλίππου Β΄ και το στεφάνι βελανιδιάς που ανήκε στον επιφανή νεκρό. Η λάρνακα ήταν τοποθετημένη μέσα σε μαρμάρινη σαρκοφάγο. Η μεγαλόπρεπη χρυσή λάρνακα που έχει βάρος 11 κιλά είναι διακοσμημένη στο κάλυμμά της με το μακεδονικό αστέρι και στις πλευρές της με φυτικά κοσμήματα και επίθετους ρόδακες από γαλαζωπή υαλόμαζα.
Το χρυσό στεφάνι βελανιδιάς είναι το πιο βαρύτιμο στεφάνι που σώθηκε από την ελληνική αρχαιότητα. Αποτελείται από 313 φύλλα βελανιδιάς και 68 βελανίδια. Ζυγίζει 714 γραμμάρια.
Στον προθάλαμο του τάφου βρέθηκε χρυσή λάρνακα η οποία περιείχε πιθανόν τα οστά κάποιας βασιλικής συζύγου και το πορφυρό χρυσοκέντητο ύφασμα που τα τύλιγε καθώς και αρκετά πλούσια κτερίσματα.
Συντάκτης: Νίκη Καλοπαίδη