ΜΟΥΣΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΟΣ - Εύβοια

Εύβοια

ΜΟΥΣΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΟΣ

Το μουσείο 'Ναυτίλος δημιουργήθηκε με σκοπό να προσφέρει στον επισκέπτη του την φυσική ομορφιά, την γνώση και να ενισχύσει την ευαισθησία του για την προστασία του περιβάλλοντος. Έτσι λοιπόν μετά από ένα δεκάλεπτο ντοκιμαντέρ στην αίθουσα προβολής, που ξεκινά από την δημιουργία του σύμπαντος μέχρι τις πρώτες μορφές ζωής στον πλανήτη, ο επισκέπτης περνά στην κύρια αίθουσα με ένα φωτισμό που του δίνει την αίσθηση του βυθού, για να θαυμάσει τα 3000 περίπου εκθέματα από όλο τον κόσμο, τοποθετημένα σε 28 βιτρίνες, με μια εντυπωσιακά ξενάγηση που γίνεται από τις τρείς ξεναγούς μας και να μάθει πως αυτά τα πλάσματα έδωσαν στον άνθρωπο τόσες ιδέες, ώστε να γίνει πιο σύγχρονη η ζωή μας. Εδώ  λοιπόν θα εκπλαγεί κάποιος όταν αντιληφθεί πόσα στοιχεία εκμεταλλεύτηκαν οι επιστήμονες (μελετώντας τις ιδιαιτερότητες των μαλάκιων) και τα εφάρμοσαν στην αρχιτεκτονική, ιατρική, ναυπηγική, επικοινωνία, μηχανολογία, υφαντουργία, οικονομία κ.α.
Η μέχρι τώρα λειτουργία του μουσείου και οι αναφορές των επισκεπτών στα βιβλία εντυπώσεων επιβεβαιώνουν τα πιο πάνω και δίνουν το πολιτιστικό στίγμα αυτού του χώρου.
Το κοχύλι ¨bradaris¨της οικ. murex στα χέρια του Ιπποκράτη έγινε το πρώτο ιατρικό εργαλείο (σταγονόμετρο). Το ίδιο κοχύλι με την χρωστική ουσία του αδένα του μας έδωσε την πορφύρα, χρωστική ύλη που χρησιμοποιήθηκε για την ένδυση βασιλέων & αυτοκρατόρων (ελλήνων-ρωμαίων-αιγυπτίων) με την ερυθρά χλαμίδα.
Ο  "ναυτίλος' το κοχύλι που ταξιδεύει με σύστημα υδροτουρμπίνας και όχι μόνο είναι το μοναδικό κοχύλι που αναδύεται και καταδύεται γεμίζοντας τους θαλαμίσκους του, πότε με διοξείδιο του άνθρακα που παίρνει από το νερό και πότε με νερό για να λειτουργήσει σαν υποβρύχιο.
Δεν ήταν τυχαίο το όνομα "ναυτίλος" του φανταστικού υποβρυχίου, στο μυθιστόρημα "20 χιλιάδες λεύγες κάτω από τη θάλασσα" του Ιουλίου Βέρν.
Τα  κοχύλια «τούνα» & «ισοκάδιο»  ενέπνευσαν αρχιτέκτονες με το καραβολοειδές σχήμα τους και στόλισαν κατά τον 5ο αιώνα κιονόκρανο δημιουργώντας τον Ιωνικό ρυθμό που ήταν περισσότερο διακοσμημένος από τον Δωρικό. Έτσι λοιπόν ταυτίστηκε ο Ιωνικός ρυθμός με το θηλυκό γένος εν αντιθέσει με τον Δωρικό που συμβόλιζε με την αυστηρή γραμμή του το ανδρικό.

Συντάκτης: Φωτεινή Αναστασοπούλου